Strukturreformen ændrer
radikalt på teaterstrukturen. Især i Hovedstadsområdet
må man forvente mange og lange diskussioner
Nedlæggelsen af Hovedstadens Udviklingsråd (HUR)
medfører, at Kulturministeriet mister sin måske
bedste alliancepartner i bestræbelserne på at
virkeliggøre regeringens ambitioner om samarbejder
mellem kultur og erhverv. HUR er aldrig blevet stærk
på kulturområdet, men nu er der ikke længere
noget naturligt organ til at videreføre ambitionerne
om kulturelt samarbejde på tværs af Øresund.
Ligesom de seneste års erkendelse af, at større
kultursatsninger kræver bredt samarbejde i Hovedstadsområdet,
nu havner i en organisatorisk blindgyde.
Nedlæggelsen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab
vil givetvis være et af de forslag som vil give flest
politiske diskussioner. Uanset at Teaterfællesskabet
aldrig har været højt elsket af nogen, så
har organisationen været central for at skabe samarbejdsflader
mellem teatre. Politisk har organisationen været vigtig,
fordi man som fællesskab havde alsidighedsforpligtelser,
som ikke dækkede det enkelte teater. Staten fraskriver
sig helt og aldeles muligheden for at påvirke teaterudbuddet
og - politikken i Hovedstadsområdet. De amter som
har hidtil betalt til DST, kommer fortsat til at betale
(via udligningsordninger) - men får ikke længere
indflydelse over teatrene (undtagen Gladsaxe, København
og Frederiksberg kommuner, som har teatrene).
De store "små"
De i alt 8 teatre vil fungere videre som "små
storbyteatre" - men uden fælles rammer. Den kritik
der tidligere var af, at for mange teatre spillede samme
repertoire, vil blive gentaget i løbet af få
år. Man må ret beset også sige, at det
er at gøre vold på sproget, at lade Det Ny
Teater fungere som "lille storbyteater".
Såfremt Staten fortsat skal spille en teaterpolitisk
rolle udenfor Det Kongelige Teater, kunne man vælge,
at videreføre DST-teatrene som fyrtårne. Teatrene
har historisk set haft samme status som landsdelsscenerne,
som altså overgår til statslig styring.
Kulturministeriet vil kunne hævde, at man ikke nedlægger
Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab. For
de nye kommuner kan bare lave et tilsvarende samarbejde
nedefra. Problemet er blot, at man så mangler de økonomiske
og politiske incitamenter til at det vil virke meningsfuldt
at etablere et nyt teatersamarbejde.
I DST vil man desuden opleve Kulturministeriets nedlæggelse
af organisationen som en slags aftalebrud. Sidst i 2003
enedes man om en ny 4-årsaftale. Den har Staten nu
ophævet - uden at Staten har signaleret, hvordan aftalens
elementer skal fortolkes videre: DST blev eksempelvis forpligtet
til at etablere et børneteater.
Hvor går billettilskuddet hen?
VK-regeringens plan forsøger også at sætte
punktum for mange års diskussioner om billettilskud
til teatrene. Man nedlægger billettilskuddet og sender
publikumspengene ud til de enkelte teatre. Teatrene kan
så anvende pengene, som man ønsker det. Sådan
kan teksten læses. Samtidig har Kulturministeriet
overvejelser om en statslig pulje, som nogle af teatrene
kan søge om. Umiddelbart forekommer VK-regeringens
forslag særdeles uklart. Det er nok på teaterområdet
vi vil se flest forsøg på at ændre i
regeringens strukturforslag. Forvent mere klartekst, når
den endelige opgaveplacering er på plads.
Læs
også:
Kulturens nye Danmarkskort
Farvel til gulerødderne
Kan kommunerne kulturen?
Fra arkivet:
Kulturen og kommunestrukturen
Fra gulerødder til væksthæmmere
Kommunereform giver flere kulturkronere
Søndag Aften 05/2004
Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som
kilde.
[Næste artikel]
|